TEGENPOLEN. Voorwaarts! Figuratieve kunst en socialistisch realisme uit Polen 1945-1955
TEGENPOLEN. We want to be modern. Pools design 1955-1968
TEGENPOLEN. Transgression. Katarzyna Kozyra. Hedendaagse Poolse kunst
>> Reportage – foto’s in ons fotoalbum

 

Het zomerprogramma van Museum voor Moderne Kunst Arnhem

 

TEGENPOLEN. Voorwaarts! Figuratieve kunst en socialistisch realisme uit Polen 1945-1955
van 26.05 t/m 02.09

Wojciech Fangor, (1922) Caracters, 1950, oil on canvas. Muzeum Sztuki, Łódź (bron: MMKA)

De naoorlogse communistische machthebbers in Polen stonden afwijzend tegenover 20ste eeuwse avant-garde stromingen zoals kubisme, surrealisme of abstractie. Vanaf 1949 moest ieder kunstwerk 'nationaal zijn in vorm en sociaal van inhoud’. Poolse kunstenaars waren verplicht zich uit te drukken in een realistische stijl en ideologisch correcte thema’s weer te geven zoals arbeiders en boeren aan het werk, de wederopbouw van het land, portretten van Joseph Stalin of het stilleven. Van het Nationaal Museum in Warschau heeft het MMKA de belangrijkste schilderijen uit collectie socialistisch realisme te leen. Aangevuld met enkele onmisbare stukken uit andere Poolse musea, geeft deze tentoonstelling een niet eerder in het buitenland getoond beeld van de door de overheid opgelegde esthetische norm uit de periode 1949-55 en de aanloop vanaf 1945.
Kunstenaars van wie werk is opgenomen in de tentoonstelling Voorwaarts!: Xawery Dunikowski, Eugeniusz Eibisch, Wojciech Fangor, Stanislaw Horno-Poplawski, Tadeusz Kantor, Aleksander Kobzdej, Helena Krajewska, Juliusz Krajewski, Alfred Lenica, Bronislaw Wojciech Linke, Zygmunt Radnicki, Kazimierz Sramkiewicz, Henryk Stazewski, Wladyslaw Strzeminski, Juliusz Studnicki, Wojciech Stanislaw Weiss, Romuald Kamil Witkowski, Marek Wlodarski, Józefa Wnukowa, Jan Wodynski.

TEGENPOLEN. We want to be modern. Pools design 1955-1968
van 26.05 t/m 02.09

Teresa Kruszewska, Muszelka, 1956, multiplex berkenhout. Bruikleen Muzeum Narodowe w Warszawie/National Museum Warsaw (bron: MMKA)

Met We Want to be Modern is er voor de eerste keer in Nederland een tentoonstelling over Pools design uit de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw. Voor het Westen is dit een onbekende periode uit de Poolse (design) geschiedenis. Er zijn meer dan 200 objecten te zien, waaronder meubelen, keramiek, glas en textiel.
De tentoonstelling belicht het belang van objecten uit het dagelijks leven en hoe zij uitdrukking gaven aan de Poolse identiteit. Het is een rijke periode voor de vormgeving in Polen met kleuren, vormen en materialen die werden beïnvloed door abstracte kunst, organische vormen en westerse vormgevers als Alvar Aalto en Charles en Ray Eames.

Vormgevers (o.a.) : Roman Modzelewski, Teresa Kruszewska, Maria Chomentowska, Jan Kurzątkowski, Czesław Knothe.

We Want to be Modern is een tentoonstelling van het Nationaal Museum in Warschau in samenwerking met het MMKA.

TEGENPOLEN. Transgression. Katarzyna Kozyra. Hedendaagse Poolse kunst
Van 03.06 t/m 07.10

Katarzyna Kozyra, Punishment & Crime 2002, videostill (bron: MMKA)

De multimedia installaties, video’s en performances van Katarzyna Kozyra (Warschau 1963) lokken steevast heftige reacties uit in Polen. Haar gebruik van opgezette dieren in Pyramid of Animals (1993), en het filmen van hun dood, riep nationale verontwaardiging op. Lichamelijke aftakeling, onze preoccupaties met uiterlijk, vrouwelijkheid en mannelijkheid vormen belangrijke onderwerpen in het controversiële oeuvre van deze Poolse kunstenaar.

Met een verborgen camera filmde zij zonder opsmuk vrouwen van alle leeftijden in het openbare badhuis. Vermomd als jongen met snor registreerde zij badende mannen zonder decorum in Men’s Bathhouse (1999); de installatie kreeg een eervolle vermelding tijdens de Biënnale van Venetië. De fascinatie voor wapens van schietverenigingen waarvan de leden soms de grens tussen spel en geweld overschrijden, onderzoekt zij in de video-installatie Punishment and Crime (2002). In de video- en fotoserie Lou Salome (2005) treedt Kozyra in de rol van de Duits-Russische psychoanalytica Lou von Salomé. Als een dominatrix laat zij zich voorttrekken door haar geestverwanten Nietzsche en Rilke die als twee honden zijn aangelijnd.

Kozyra behoort tot de generatie kritische kunstenaars die via haar werk menig taboe, ook die van de kunstwereld, doorbreekt, zoals haar project Midgets (Dwergen) laat zien. Met haar Midget Gallery en een bataljon van in lederhosen geklede lilliputters ‘verstoorde’ zij in 2008 de Biënnale van Berlijn om stil te staan bij de vermenging van publieke en private belangen en de commercialisering van de kunstwereld. In haar recente project Casting daagt Kozyra anderen uit om momenten uit haar levensgeschiedenis opnieuw te ensceneren en mee te maken. Kozyra wil daarmee laten zien hoe de media kunnen worden ingezet om een andere identiteit en een andere persoonlijkheid aan te meten.

Katarzyna Kozyra woont in Warschau en in Berlijn. Zij studeerde aan de Warsaw Academy of Fine Arts Department of Sculpture. De kunstenaar zal zondag 3 juni een artist talk geven.

Artist talk Katarzyna Kozyra – 3 juni
wanneer: 3 jun 2012
tijd: 13:00 – 14:00
locatie: MMKA, Utrechtseweg 87, Arnhem
prijs: Gratis (Alleen entree van het museum)

Katarzyna Kozyra woont in Warschau en in Berlijn. Zij studeerde aan de Warsaw Academy of Fine Arts Department of Sculpture. In het kader van haar tentoonstelling Transgression zal de kunstenaar op de eerste dag van haar tentoonstelling, zondag 3 juni, een toelichting geven op haar werk.

Er is plaats voor 55 personen. Reserveren kan via mmka@arnhem.nl.

Museum voor Moderne Kunst Arnhem

Gepubliceerd op Polonia.NL 25.05.2012
– Uitgever: STEP – Stichting van Poolse Experts in Nederland , lees meer over ons

Bezoek ons op social media en geef je mening:

Facebookblijft op de hoogte en laat je commentaar achter
Twittervolgt ons op Twitter
Leuk? Klik op het Facebook-logo in de rechter hoek van de website