Toneelgroep Amsterdam speelt Madame de Sade van Yukio Mishima. De
Poolse regisseur Krzysztof Warlikowski laat alle vrouwenrollen door
mannen spelen, op de dienstmeid na.

regie Krzysztof Warlikowski
componist Pawel Mykietyn
kostuumontwerp Malgorzata Szczesniak
scenografie Malgorzata Szczesniak

De Poolse regisseur Krzysztof Warlikowski regisseert voor de tweede
keer een productie bij Toneelgroep Amsterdam, na Droomsporen in seizoen
03/04. Daarmee wordt een unieke samenwerking voortgezet tussen
Toneelgroep Amsterdam en één van de belangwekkendste regisseurs van dit
moment. Warlikowski’s voorstellingen trekken volle zalen, niet alleen
in Warschau maar ook daarbuiten, op internationale festivals in onder
meer Avignon en Wenen. In Nederland was hij in 2001 te gast op het
Holland Festival met een indrukwekkende Hamlet. Ook reisde zijn Dybuk
door het land als onderdeel van Paradise Regained, een serie
eigentijdse theaterproducties uit een nieuw Europa. De voorstellingen
van Warlikowski zijn introvert en weten een suggestieve wereld op te
roepen die de toeschouwer naar binnen zuigt

Speellijst en plaatsen
Sade in de pers

KRZYSZTOF WARLIKOWSKI
Krzysztof Warlikowski
(1962, Szczecin, Polen) studeerde filosofie, Frans en
(theater)geschiedenis aan de universiteit van Krakow en de Sorbonne in
Parijs. Op zijn 29ste begon hij aan een regiestudie aan de
theateracademie van Krakow. Tijdens en direct na zijn studie werkte hij
met vooraanstaande regisseurs als Ingmar Bergman en Peter Brook.
Warlikowski maakte voorstellingen in o.a. Parijs, Tel Aviv, Zagreb,
Bonn en Stutgart. Hij is huisregisseur van het theater Rozmaitosci in
Warschau, waar hij onder meer Bacchanten (2001), Cleansed van Sarah
Kane (2001) en Dybuk (2004) regisseerde. In 2006 regisseerde hij Woyzek
bij de Nationale Opera van Polen. De voorstellingen van Warlikowski
zijn introvert en weten een suggestieve wereld op te roepen, die de
toeschouwer naar binnen zuigt.
Twee internationale voorstellingen
van Warlikwski waren in Nederland te zien: Hamlet (Holland Festival
2001) en Dybuk (2004). Bij Toneelgroep Amsterdam regisseerde hij in
seizoen 03/04 Droomsporen. In seizoen 05/06 regisseert hij Madame de
Sade.

KRZYSZTOF WARLIKOWSKI – One of Poland’s most interesting theatre directors; born in 1962.

Warlikowski studied history, Romance languages and philosophy at the
Jagiellonian University in Krakow. In 1983 he left Poland and spent
most of the ensuing years in Paris, where he attended a seminar on
Classical theatre at the École Pratique des Hautes Études and studied
philosophy and French language and literature at the Sorbonne. In 1989
he returned to Poland and passed the entrance exams for the Theatre
Directing Department of the State Higher School of Theatre in Krakow,
where he studied under Krystian Lupa.
„Everyone should meet
someone like him as early as possible in their life,” Warlikowski says
of his mentor. „His mind has been shaped by a different set of readings
and a different generational experience. We are linked, however, by the
manner in which we seek to open up the theatre to many different
issues.” („Notatnik Teatralny” / „Theatre Notebook,” 2003, no. 28-29)
..
Krzysztof Warlikowski has for years been working with the same artists,
enlisting Malgorzata Szczesniak to design the scenery and Pawel
Mykietyn to compose the music for most of his productions.

Read more

MALGORZATA SZCZESNIAK

Malgorzata Szczesniak studied painting in the Academy of Fine Arts
in Krakow. From the beginning of her professional career she has been
the stage designer for all, both Polish and foreign, dramas and operas
staged by Krzysztof Warlikowski. She has also collaborated with
Jean-Paul Garnier (MEFISTO based on Klaus Mann), Marek Fiedor (BETRAYAL
by Harold Pinter, DON KICHOTE based on Cervantes, Czechow’s PEWIT or
Henryk Ibsen’s PEER GYNT), Paul Lampert (OLEANNA by Davida Mameta), Jan
Peszek (Witold Gombrowicz’s YVONNE, PRINCESS OF BURGUNDY) and Ewa
Bulhak (Witold Gombrowicz’s YVONNE, PRINCESS OF BURGUNDY).

Szczesniak’s stage design, inspired by contemporary architecture and
painting, using modern materials, is found to be an inherent element of
Krzysztof Warlikowski’s theatrical style.