De Poolse piano virtuoos – Krystian Zimerman – komt naar Nederland en treedt op in Enschede, Groningen en Rotterdam.


do 12 mei: Enschede – Muziekcentrum (Podium Twente) om 20.00 uur
vr 13 mei: Groningen – De Oosterpoort (Kleine zaal) om 20.15
za 14 mei: Rotterdam – De Doelen (Grote zaal) om 20.15 www.dedoelen.nl

Nederlandse pers over Zimerman:
Een
optreden van de Poolse pianist is nimmer doorsnee. Zijn
Chopin-interpretaties gelden zelfs als voorbeeldig. Een concert van 20
juni vorig jaar in Amsterdam ontlokte de pers dan ook lyrische zinnen.

„Geen
pianist weet zo diep in de muziek van de Poolse pianomeester door te
dringen. […] Alle details, elke subtiele harmonische wending, elke
tegenstem maakt hij hoorbaar. Zelfs in donderende akkoordpassages en
woeste notencascades weet Zimerman het weefsel doorzichtig te houden.
Het is alsof hij röntgenfoto’s toont van de composities die hij speelt”
– Winand van de Kamp in de Haagsche Courant (21 juni 2004).

„Soms,
zoals in het openingsdeel van de Sonate nr. 2, liet Zimerman de
schaduwkanten van Chopin vanuit de bassen opdoemen als hongerige
wolven, bereid om alles te verslinden. Maar steeds weer overwon de
poezie, het esthetische en etherische, zoals in de Ballade of in de
introverte zangerigheid van het Largo uit Chopins Sonate nr. 3”-
Wenneke Savenije in NRC Handelsblad.

„Indrukwekkend was ook het
slot van de Vierde Ballade, waarin zelfs in de absurde notenstromen
alle nuances hoorbaar bleven’- Erik Voermans in het Parool.

Profiel
Krystian
Zimerman – born 5 December 1956 in Zabrze; began to study piano at age
five with his father, also a pianist. Two years later he became a
student of Andrzej Jasinski and remained a student of his until his
training was completed. In 1973 he won top honors at the Ludwig van
Beethoven International Piano Competition in Hradec Kralove, and his
first prize at the INTERNATIONAL FRYDERYK CHOPIN PIANO COMPETITION in
1975 launched his international career. Artur Rubinstein invited
Zimerman to Paris in 1976, and this would prove very significant to the
development of the young artist.
Read more: www.culture.pl