Van 25 maart t/m 13 mei 2007 presenteert Galerie Meander het werk van:
Maria Diduch geschept papier
Twee – en drie dimensionaal werk

De opening is op zondag 25 maart om 14.00 uur en wordt verricht door de heer Jacek Biegala, cultureel attache van de Poolse ambassade te Den Haag.

Wij nodigen u en uw relaties van harte uit om hierbij aanwezig te zijn.

Maria Diduch (1947) studeerde in 1973 cum laude af
aan de Rijks Kunstacademie te Lodz in schilder- en beeldhouwkunst- en
mode ontwerp. Zij is lid van de Gemeenschap Beeldende Kunstenaars, GBK,
in Gelderland en van IAPMA  International Association of Hand
Papermakers and Paper Artists.

Haar oeuvre omvat schilderijen en grafiek, maar ook boeken, objecten
en installaties. Binnen deze veelzijdigheid heeft zij in haar
papierwerken de essentie gevonden.

Zij  ontleent haar inspiraties o.a. aan muziek, gedichten maar
ook aan de natuur. Zo heeft zij, door een verblijf in Toscane,  de
daar opgedane indrukken verwerkt  in haar schilderijen. Haar
objecten en installaties, vaak van flinterdun geschept papier, ogen
zeer fragiel maar staan zeer stevig in de ruimte.

Maria Diduch heeft inmiddels een indrukwekkende
staat van dienst opgebouwd. Zij exposeert regelmatig in binnen- en
buitenland. Zo maakt haar werk deel uit van collecties van musea in
diverse landen. Haar werk wordt sinds 1993 regelmatig geselecteerd voor
diverse Biënnales. De meest recente zijn: Londen, USA,
Szombathely, Brussel en Toscane.

Galerie Meander
Arnhemseweg 4
6901 DW Zevenaar
www.galerie-meander.nl

Meer over de kunstenaar
Maria Diduch
(1947) studeerde in 1973 cum laude af aan de Rijks Kunstacademie te
Lodz in schilder- en beeldhouwkunst- en mode ontwerp. Zij is lid van de
Gemeenschap Beeldende Kunstenaars, GBK, in Gelderland en van IAPMA
International Association of Hand Papermakers and Paper Artists. Haar
oeuvre omvat schilderijen en grafiek, maar ook boeken, objecten en
installaties. Binnen deze veelzijdigheid heeft zij in haar papierwerken
de essentie gevonden. Inplaats van zoals gebruikelijk te schilderen of
te tekenen op papier, schildert zij met papier: het papierscheppen en
het schilderen vallen samen in hetzelfde proces. Aan de papierpulp
worden pigmenten en resten van stengels, vezels, zaden etc. toegevoegd.
De voorstelling die zij op deze wijze laat ontstaan zit na het drogen
en persen letterlijk in het papier. Papier krijgt op deze wijze een
totaal nieuwe betekenis, een medium waarin zij zich uitstekend kan
uitdrukken. Zij ontleent haar inspiraties o.a. aan muziek, gedichten
maar ook aan de natuur. Zo heeft zij, door een verblijf in Toscane, de
daar opgedane indrukken verwerkt in haar schilderijen. Haar objecten en
installaties, vaak van flinterdun geschept papier, ogen zeer fragiel
maar staan zeer stevig in de ruimte.
Maria Diduch
heeft inmiddels een indrukwekkende staat van dienst opgebouwd. Zij
exposeert regelmatig in binnen- en buitenland. Zo maakt haar werk deel
uit van collecties van musea in diverse landen. Haar werk wordt sinds
1993 regelmatig geselecteerd voor diverse Biënnales. De meest recente
zijn: Londen en de USA (1999) en Szombathely (2000). Ook heeft zij
verschillende prijzen gewonnen. In 1996 is haar werk in Stockholm
bekroond met de gouden medaille op de Internationale tentoonstelling
over grafische kunst. Twee van haar installaties werden in 1998
genomineerd voor de 'Grote Prijs van Koningin Fabiola’ in het kader van
de Internationale Kantbiënnale. Een van deze werken heeft de Bronzen
Klos ontvangen. In 2002 is Maria Diduch winnaar geworden van de Biënnale in Brussel.