Door Małgorzata Bos-Karczewska
Het is gratis en verschijnt wekelijks in een oplage van 50 duizend. PoPolsku
(Op zijn Pools) is het eerste initiatief in de Nederlandse mediawereld
dat zich speciaal op de arbeidsmigranten uit Polen richt.
Het idee komt Engeland, waar al sinds 2004 meerdere kranten voor Poolse arbeidsmigranten bestaan. Kasia Rosa (29), zelf Poolse al zeven jaar in Nederland, naam het idee over. Zo werd de Tilburgse ondernemer Jurgen Janssen, met wie ze bevriend is, uitgever van Popolsku.
Editie.PL
Hij heeft het weekblad samen met driejonge ondernemers uit Noord Brabant opgezet. Niet om er veel geld verdienen, maar uit idealisme. De ondernemers willen het negatieve imago van Polen in Nederland te bestrijden en eraan bijdragen dat Polen zich thuisvoelen. Echter, zonder informatie in het Pools bereik je deze groep niet. Dus werd het een gratis commerciële krant, bedoeld voor alle 120 duizend Polen in Nederland.
Eind februari werd de krant gelanceerd. Dat ging van een leien dakje, dankzij ruime aandacht van de Nederlandse media. Popolsku haalde zelfs het achtuurjournaal. RTL maakte een Editie.PL waarin Kasia Rosa als nieuwslezer het Poolse nieuws in het Pools bracht. Deze portie free publicity was bijzonder welkom. De gratis krant moet zich met
advertentie-inkomsten bedruipen, liefst van grote uitzendondernemingen en bedrijven die vertaal- en administratie of telecomdiensten aan Polen aanbieden. Of dat lukt is de vraag: voorlopig is de bekendheid van de krant onder Polen beperkt. De uitgever heeft nagelaten om Popolsku bij de bestaande Poolse media in Nederland te promoten.
Geert Wilders
Het weekblad heeft een tabloidformaat, is ruim opgezet en toegankelijk geschreven. Achterin staan foto’s van mooie meiden en stoere auto’s. Net als elke lokale Poolse krant wil het blad lezers entertainen met Poolse humor, een horoscoop en een kruiswoordpuzzel. Popolsku brengt vooral Pools nieuws: sport, dan cultuur en politiek als het moet. De keuze van het nieuws uit Nederland is een tikje vreemd. Medio maart stond er bijvoorbeeld een paginagrote foto van Wilders op de cover, met een kop “Wat zal Wilders vertonen?”. De politicus die verklaard tegenstanders is van de komst van Polen naar Nederland, glimlacht hen vanaf hun eigen krant tegemoet. Hoe kan dat?
Het motto van deze krant “Wees PoPolsku positief” verklaart veel. Niets over dronken Polen, wel een oproep om zich aan de Nederlandse regels en gewoontes te volgen. In “Laat de gevangen vis vrij!” wordt op humoristische manier uitgelegd dat Polen hun visvangst niet mogen meenemen om op te eten, anders raakt het land zijn sportvissen kwijt: snoek en karper. En bovendien is het in strijd met de wet!
Verkeersovertredingen
Positieve verhalen krijgen dan ook alle ruimte. In de rubriek Mijn Nederland stelt Ania, scholier in Leiden: “Nederland biedt kansen aan jonge mensen, omdat ze zelf geld kunnen verdienen en daardoor onafhankelijk van hun ouders zijn.” Nederlanders mag ze graag, hoeveel ze volgens haar mensen uit een andere cultuur op afstand houden, waardoor het moeilijk is om een band met hen te krijgen.
Van de lezers wordt een actieve houding gevraagd. De krant schakelt hen via een internetforum, e-mails en SMS-en in voor nieuwsgaring. Ze worden ook uitgenodigd met eigen verhalen over Nederland te komen, gebeurtenissen van commentaar te voorzien en eigen foto’s op te sturen. Maar de Poolse arbeidsmigranten snakken vooral naar praktische informatie over het werken en wonen in Nederland. “Over een tabel met Nederlandse boetes voor verkeersovertredingen raakten we op mijn werk niet uitgepraat. Voor andere verhalen hebben we geen tijd. We moeten werken” – vertelt de 27-jarige Irek.
Zie website: www.popolsku.nl
Małgorzata Bos-Karczewska is hoofdredacteur van de website van de Poolse gemeenschap in Nederland www.polonia.nl
Bron: Perron e – Tijdschrift voor Europeanen nr. 4, mei 2008
gepubliceerd op Polonia.NL 07.05.2008